Kategorie
Historia Trzebinia

Liga Morska i Kolonialna w Trzebini?

Trzebinia już na początku XIX wieku stała się miastem o strategicznym znaczeniu dla gospodarki, wówczas “Wolnego, Niepodległego i Ściśle Neutralnego Miasta Krakowa i jego Okręgu”.

Państwo to, było enklawą gospodarczego liberalizmu w tej części Europy. To wtedy w Trzebini powstało pięć kopalń węgla, dwie huty cynku i huta szkła. No i oczywiście kolej żelazna. W późniejszym okresie powstały kolejne kopalnie węgla i kopalnia galmanu. Początek XX wieku to kolejny skok rozwojowy miasta. Powstaje rafineria nafty, elektrownia, cementownia i zakłady tłuszczowe.

Trzebinia się staje strategicznym punktem na mapie odrodzonej Rzeczpospolitej. Zarówno pod względem gospodarczym jak i sprzężonym z tym znaczeniem jako węzeł komunikacyjny. Co istotne – Trzebinia wraca do Polski odzyskującej dostęp do morza.

Nic więc dziwnego, że tutaj znaleźli się aktywiści chcący realizować wizje ambitne. I takie cele, stawiała Ligia Morska i Kolonialna. LMW była stowarzyszeniem posiadającym własne umundurowanie i banderę chociaż deklarowała charakter apolityczny.

Za cel stawiała sobie budowę świadomości społecznej o korzyściach płynących z żeglugi morskiej i śródlądowej, współpracę z polską imigracją, zwłaszcza zamorską, organizacją funduszy na budowę marynarki wojennej, portów, dróg wodnych, okrętów handlowych i rozwoju handlu.

Historię Ligii i uczestnictwa w niej mojego pradziadka odkryłem kilka lat temu. Na pewno było to po ukończeniu studiów inżynierskich z budownictwa wodnego i hydrotechniki.

Na szczegółowy i przygotowany z pietyzmem opis Ligi Morskiej, odsyłamy do bardzo wartościowego bloga poniżej:

https://staralesniczowkablog.wordpress.com/…/liga…//0

Red. Emil Krawczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.