Reklama sponsorowana
gazeta_trzebinska_3

Budżet obywatelski (czy inaczej: budżet partycypacyjny) jest procesem społecznych konsultacji władz miasta z mieszkańcami, na co konkretnie przeznaczyć wydzieloną część miejskiego budżetu.

Konsultacje przybierają formę demokratycznego głosowania, gdzie większość mieszkańców decyduje jaki projekt zgłoszony przez nich samych zrealizować. Mieszkańcy najlepiej znają potrzeby swoje i swoich lokalnych społeczności, a budżet obywatelski jest narzędziem służącym ich zaspokajaniu.

Budżet obywatelski stanowi wydzieloną część budżetu miasta, o której przeznaczeniu decydują mieszkańcy.

Budżet obywatelski (BO) znany jest w świecie od lat 80 ubiegłego wieku. W Polsce początkowo do wprowadził w 2011 roku Sopot. Potem jego śladem poszły kolejne miasta jak Bydgoszcz, Łódź, Poznań, Tarnów, Toruń, Kraków, Wrocław, Gdańsk. Obecnie stanowi on standard większych miast Polski i staje się coraz powszechniejszy w mniejszych miejscowościach, jak np. w Kętach, Wadowicach czy Olkuszu. W tym roku przeprowadzono również nowelizację ustawy o samorządzie, która obligatoryjnie wprowadza budżet obywatelski we wszystkich miastach na prawach powiatu. Według nowelizacji pula pieniędzy w ramach budżetu obywatelskiego, nie może być mniejsza niż 0,5% wydatków miasta w roku ubiegłym. Biorąc pod uwagę rzędy wielkości wydatków miast na prawach powiatu, to minimalne 0,5% już stanowi kilka milionów złotych.

Kształt naboru wniosków do BO, sposób ich wyboru oraz pula środków jest mocno zróżnicowana ze względu na lokalne uwarunkowania i pomysłowość uchwałodawców. Na przykład: w Krakowie pomysły mieszkańców na co wydać pieniądze z BO zbierane są od wszystkich mieszkańców miasta, a w Warszawie zgłaszanie pomysłów i podział środków odbywa się w dzielnicach miasta. W mniejszych miejscowościach zwykle BO przyjmuje formę uzupełnienia budżetów osiedlowych i sołeckich. Zawsze jednak proces konsultacji w ramach BO sprowadza się do: 1. naboru wniosków, 2. głosowania, 3. podziału środków. Sam sposób określenia kwoty BO jest zróżnicowany. Nowelizacja obligatoryjnie wprowadza zależność od wysokości wydatków miasta w roku poprzedzającym i tak to również zazwyczaj funkcjonowało do jej wprowadzenia. Znany jest też sposób określenia puli w zależności od liczby mieszkańców miasta, czy wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Żeby lepiej sobie uzmysłowić jak funkcjonuje BO  – przykład.

W Miasteczku funkcjonuje BO zależny od liczby mieszkańców jednostek pomocniczych (sołectw, osiedli), gdzie wnioski zgłasza się w danej jednostce pomocniczej i tak też dzieli środki. W jednym z Sołectw Miasteczka mieszka 1 tys. mieszkańców, na każdego w ramach BO przypada kwota np. 30 zł. Daje to do dyspozycji mieszkańcom Sołectwa 30 tys. zł. Mieszkańcy od lat, bezskutecznie domagają się doświetlenia niebezpiecznego przejścia dla pieszych. W ramach BO występują z wnioskiem montażu dodatkowych lamp – koszt 20 tys. zł. Inni mieszkańcy wpadają na pomysł organizacji festynu promującego lokalny produkt i taki pomysł zgłaszają – koszt 5 tys. Trzecia grupa chciałaby dokumentację na budowę chodnika – koszt 7 tys. zł. Odbywa się głosowanie. Najwięcej głosów zdobywa doświetlenie przejścia, drugie miejsce – dokumentacja projektowa, trzecie – festyn. W ramach 30 tys. zł z uda zrealizować się tylko dwa pierwsze zadania. Festyn będzie musiał zostać dofinansowany w kwocie 2 tys. zł np. przez prywatnych sponsorów.

Instytucja budżetu obywatelskiego zdobyła swą popularność właśnie ze względu na bezpośredni wpływ mieszkańców nad wydaniem pieniędzy. Ucina on zależność od włodarzy określających konkretne pozycje budżetowy w uchwale budżetowej. Daje on możliwość wypowiedzenia się o swych potrzebach lokalnym społecznościom i od razu uzyskania źródła ich sfinansowania.

[amo_member id=”2551″ item-width=”150″ align=”right” item-margin=”20″ full-width=”yes” panel=”right”]

 

Reklama sponsorowana 1
gazeta_trzebinska_1

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj